30. októbra 2010

ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM

                            Dúhový svet poznania

 

 

 



Dovoľte nám predstaviť školský vzdelávací program MŠ v Pruskom, v ktorom sme sa snažili zohľadniť špecifické regionálne a lokálne podmienky:

    Motto:        „Povedz mi niečo a ja to zabudnem.
                       Ukáž mi niečo a ja si to budem pamätať.
                       Dovoľ aby som si to vyskúšal na vlastnej koži a ja to budem ovládať.
                       Dovoľ mi, aby som to prežil a ja to budem cítiť a chápať po celý život.“

Pri tvorbe obsahu nášho Školského vzdelávacieho programu „Dúhový svet poznania“ sme vychádzali  zo Štátneho vzdelávacieho programu, ktorý má názov DIEŤA A SVET.  Tvoria ho vzdelávacie oblasti: perceptuálno - motorická, kognitívna – poznávacia , sociálno-emocionálna, ktoré v sebe  zahŕňajú pohybovú, zdravotnú, poznávaciu, matematicko-logickú, jazykovú, komunikatívnu, etickú, vlasteneckú, dopravnú, informačnú, hudobnú, výtvarnú, literárnu, pracovnú, environmentálnu, mediálnu výchovu, výchovu k tvorivosti a oblasť rozvoja predčitateľskej gramotnosti a gramotnosti vo všeobecnosti  a  štyri tematické okruhy ktoré sa vzájomne prelínajú : Ja som, Ľudia, Príroda, Kultúra. Každý z nich je zameraný na rozvíjanie všetkých stránok osobnosti dieťaťa a opiera sa o detské skúsenosti a poznanie..
Témy sú logicky usporiadané a vzťahujú sa  k určitému okruhu poznatkov, vychádzajú u praktických životných problémov , záujmov i skúseností detí, situácií a sú zamerané ku komunikácií a  praktickým aktivitám. Existuje v nich vzájomná vnútorná prepojenosť.


Ročná téma:   Farebný svet

10 hlavných obsahových celkov    

September: ORANŽOVÝ SEPTEMBER - oboznámiť sa s vnútorným       
                   i vonkajším  prostredím MŠ a s kamarátmi navzájom, rozvíjať
                   sociálnu komunikáciu, vstupná diagnostika...
           1. Naši kamaráti  
           2. Tajomstvá škôlky
           3. Bezpečná cestička do škôlky
           4. Cestou, vodou, vzduchom   

 Október: HNEDÝ OKTÓBER - spoznávať krásy a dary jesennej prírody,
                environmentálne zameranie, využitie prírodnín...
1. Dary jesennej záhrady 
2. Dary polí a lesov 
3. Farebná jeseň  
4. Tak plynie čas

  November: MODRÝ NOVEMBER- spoznávať časti a funkcie tela – orgánov,
                    zmysly, výchova k zdravému životnému štýlu a športu...
1. Zvieratá v lese
2. Ľudské telo a magický svet zmyslov
3. Žijeme zdravo

  December: ČERVENÝ DECEMBER - spoznávať charakteristické  znaky ročného  obdobia, vianočné tradície  a hodnoty, príprava besiedky...
 1. Mikuláš, čo nám dáš?
 2.Vianočné zvyky a prípravy
 3.Vianočné zvonenie

   Január: BIELY JANUÁR - prežívať a opísať zimné sviatky, zimné športové aktivity,  živá a neživá príroda v zime – environmentálne  zameranie...
  1. Biela zima
  2. Pomáhajme zvieratám a vtáčikom
  3. Zimné športy a radovánky

    Február: FIALOVÝ FEBRUÁR - spoznávať farebnosť  a rozmanitosť sveta, uvedomiť  si plynutie času, karnevalové prípravy v MŠ – rozvíjať motoriku 
                   a fantáziu...
   1. Šašo Jašo zabáva
   2. Čary prírody
   3. Zem a vesmír

  




 Marec: BLEDOZELENÝ MAREC - spoznávať charakteristické  znaky ročného obdobia  a prežívať veľkonočné prípravy...
         1. Kamarátka kniha
    2. Slovensko – moja vlasť
         3. Cestujeme po svete
         4. My sme malí remeselníci
         5. Slniečko sa zobudilo


 Apríl: TMAVOZELENÝ APRÍLzoznámiť sa s rôznymi druhmi dopravy,
              poznať niektoré dopravné značky, pravidlá cestnej premávky, a
              bezpečnosi.
   1. Malí zahradníci
   2. Na hospodárskom dvore
   3. Sviatky jari
  
 Máj: RUŽOVÝ MÁJ oboznámiť deti so základnou štruktúrou rodiny,
              pracovnými profesiami, upevnenie vlasteneckého cítenia.
  1. Moja rodina
  2. Pri vode
       3. Malí ochranári
       4. Kto nám pomáha

Jún: ŽLTÝ JÚN chápať rozmanitosť sveta, utvárať si
              elementárne predstavy o Zemi a vesmíre, upevňovať kladný vzťah
              k prírode a zvieratám.
  1. Svet očami detí
  2. V kráľovstve hmyzu
  3. Exotické zvieratá
  4. Hurá na prázdniny